Press Release
Berlin Fashion Week concept competition 02/2024: The winners have been chosen.
Berlin, 27. Oktober 2023: Im Rahmen des BFW Konzeptwettbewerbs konnten bereits zum dritten Mal in dieser Form Konzepte für Modepräsentationen und B2C Events zur kommenden Berlin Fashion Week im Februar 2024 eingereicht werden. Aus insgesamt 89 Bewerbungen wurden nun die besten 24 Konzepte von zwei Fachjurys aus renommierten, internationalen Branchenexpert:innen ausgewählt. Dabei wurden in der Kategorie „Berlin Contemporary“ (Modepräsentationen) 18 Gewinner:innen, darunter 4 ukrainische Designer:innen, mit jeweils 25.000 EURO prämiert. In der Kategorie „STUDIO2RETAIL“ (B2C Events) wurden 6 Konzepte mit je 5.000 EURO ausgezeichnet.
Ziel des Wettbewerbs, der im Auftrag der Berliner Senatsverwaltung für Wirtschaft, Energie und Betriebe vom Fashion Council Germany umgesetzt wird, ist es, die internationale Relevanz Berlins als Modestandort zu stärken und den Designtalenten und ihren Kollektionen eine Bühne zu bieten. In der Kategorie „Berlin Contemporary“ überzeugten die prämierten Modelabels mit besonders innovativen und kreativen Kollektionen, ein darauf abgestimmtes Präsentationskonzept, das zum Fashion Standort Berlin passt, sowie einem starken Markenauftritt. Damit prägen sie im internationalen Vergleich das Narrativ einer Berlin Fashion Week, die die Vielschichtigkeit an Kreativität zeigt, den Zeitgeist der Gesellschaft widerspiegelt und Talenten aus verschiedenen Communities eine Plattform bietet. Bei „STUDIO2RETAIL“ zielen die Gewinnerkonzepte besonders darauf ab, interessierten Endkonsument:innen durch Veranstaltungen in ganz Berlin auch außerhalb der Modenschauen einen Zugang zur Modewoche zu bieten, deutsche Modemarken zu entdecken und neue Möglichkeiten von verantwortungsvollem Modekonsum aufzuzeigen.
Michael Biel, Staatssekretär für Wirtschaft, Energie und Betriebe: „Erneut können wir durch den Wettbewerb Gewinnerinnen und Gewinner präsentieren, die zeigen, dass die Berlin Fashion Week eine wahre Talentschmiede ist. Berlin ist mit seinen rund 5.000 Unternehmen und 25.000 Beschäftigten der wichtigste Standort für Mode und die Kreativwirtschaft in Deutschland. Wir haben hier die kreativen Köpfe, die so einzigartige und vielfältige Ideen vorstellen, wie es nur Berlin kann. Auch die Ukraine wird wieder ihren Raum haben, wenn wir im Februar vier ukrainischen Talenten eine Bühne bieten. Mir ist es wichtig, dass wir angesichts der dortigen Situation weiterhin unsere Solidarität ausdrücken. Ich blicke gespannt auf die Umsetzung der Konzepte, die von innovativen und nachhaltigen Ideen geprägt sind und auf eine inspirierende Modewoche hoffen lassen.“
Aus insgesamt 63 Bewerbungen wurden in der Kategorie „Berlin Contemporary“ 18 Gewinner:innen gekürt. Nach einer formellen Prüfung auf Vollständigkeit der Unterlagen, Realisierungschancen des Konzeptes sowie der ökologischen und sozialen Nachhaltigkeitsstrategie im Unternehmenskonzept und der Eventidee, wurden die Konzepte an die Jury weitergereicht. Die 7 international erfahrenen Expert:innen aus Presse, Sozialen Medien, Nachhaltigkeit und Wirtschaftsförderung bewerteten die Labels und ihre Konzepte anhand der Designleistung, der Marktfähigkeit, der Medienwirksamkeit und des Innovationsfaktors. Auch in dieser Saison wurde an die solidarische Unterstützung der Ukraine, ihrer Designer:innen und der Ukrainian Fashion Week angeknüpft und bereits zum dritten Mal 4 ukrainische Labels ausgezeichnet: BOBKOVA, DZHUS, GLÜCK CLOTHES und PLNGNS. Die 14 deutschen Gewinner:innen sind: AVENIR, Dennis Chuene, Kitschy Couture, Lou de Bètoly, LUEDER, MALAIKARAISS, MARKE, NAMILIA, OLIVIA BALLARD, RIANNA + NINA, Richert Beil, SF1OG, Sia Arnika und WILLIAM FAN.
Als Entscheidungsgrundlage dienten u. a. Referenzen vorheriger Kollektionen und die Medienwirksamkeit der Labels. Damit konnte wieder ein breites Spektrum an Stilrichtungen, das Berlin in all seinen Facetten darstellt, ausgewählt werden. Unter den „Berlin Contemporary“ Gewinner:innen finden sich erneut etablierte Brands wie NAMILIA, Richert Beil und WILLIAM FAN, aber auch kleinere Labels wie AVENIR, Dennis Chuene, MARKE und OLIVIA BALLARD. Neu sind in dieser Saison GLÜCK CLOTHES, Kitschy Couture und LUEDER, die mit ihrer Show ihr Debut auf der Berlin Fashion Week geben werden. Diese haben besonders mit einem professionellen visuellen Auftritt, ihrem starken Wiedererkennungswert und einer qualitativ hochwertigen Verarbeitung der Kleidung überzeugt.
Christiane Arp, Vorstandsvorsitzende des Fashion Council Germany: „Ich habe mich sehr über die vielen tollen und innovativen Konzepte für den Berliner Contemporary Wettbewerb gefreut. Es war nicht leicht, eine Entscheidung zu treffen, aber die diesjährige Auswahl der Designer:innen stimmt mich zuversichtlich, dass Berlin und Deutschland als Modestandort zunehmend internationale Aufmerksamkeit generiert und somit an Relevanz gewinnt.“
Bei „STUDIO2RETAIL“ wurden diese Saison 6 innovative Eventkonzepte im Rahmen des Konzeptwettbewerbs mit jeweils 5.000 EURO prämiert. Neben 5 Preisgeldern von der Senatsverwaltung für Wirtschaft, Energie und Betriebe wurde zusätzlich ein sechstes Preisgeld von der Berliner Sparkasse zur Verfügung gestellt, die damit die Medien- und Kreativbranche zusätzlich zu ihren etablierten Angeboten unterstützt. Als sechste Gewinnerin konnte somit Natascha von Hirschhausen x LoopLook ausgewählt werden. Dieser und die 5 weiteren Gewinner:innen HUMAN TOUCH, KATHARINA DUBBICK, PLATTE, rebirth studios und SBLMTN studio überzeugten, aus insgesamt 26 Einreichungen, mit ihren inhaltlich diversen Konzepten, die einen guten Mix aus visuell ansprechenden Brands und innovativen Veranstaltungsideen abbilden. Was sie verbindet, war der Hands-On Approach und die Leidenschaft für ihre Ideen. Modeinteressierte Endverbraucher:innen erhalten so Einblicke hinter die Kulissen der Modeschaffenden, lernen neue spannende deutsche Marken kennen und können auch als nicht Fachbesucher:innen in die faszinierende Berliner Modewelt eintauchen. Im Austausch mit den Designer:innen und Veranstalter:innen erhalten sie die Möglichkeit, aktiv mitzuwirken und so ein Teil der Berlin Fashion Week zu sein.
„Die Berlin Fashion Week hat sich in den vergangenen Saisons einzigartig neu ausgerichtet, nun geht es 2024 weiter mit großartigen Präsentationsformaten. Die Formate „Berlin Contemporary“ und „STUDIO2RETAIL“ bieten uns die einzigartige Möglichkeit aufstrebende Talente zu fördern und sie finanziell bei der Umsetzung ihrer Ideen im Rahmen der Berlin Fashion Week zu unterstützen. Designer:innen und Kreative erhalten so die Gelegenheit, ihre Kreationen einem nationalen und internationalen Fachpublikum zu präsentieren und die Stadt damit zu bereichern.“, so Scott Lipinski, CEO des Fashion Council Germany.
Juror:innen:
Berlin Contemporary:
Christiane Arp (Fashion Council Germany / Vorstandsvorsitzende), Dilys Williams (Centre for Sustainable Fashion / Director), Hanan Besovic (@ideservecouture / Fashion Experte) Johanna Dramé (Senatsverwaltung für Wirtschaft, Energie und Betriebe), Patrick Pendiuk (Vogue Germany / Senior Fashion Features Editor), Simone Heift (The KaDeWe Group / Group Buying Director), Thibaud Guyonnet (VOO STORE / Buying Director).
STUDIO2RETAIL:
Dries Vriesacker (Enfnts Terribles / Creative Director), Herbert Hofmann (Highsnobiety / Creative- & Buying Director), Johanna Dramé (Senatsverwaltung für Wirtschaft, Energie und Betriebe), Manuel Almeida Vergara (Berliner Zeitung / Ressortleiter Mode & Stil), Marvin Mario (Content Creator & Stylist), Scott Lipinski (Fashion Council Germany / CEO).
Alle Shows und Events während der Berlin Fashion Week können ab sofort hier (Shows) und hier (weitere Events) für den offiziellen BFW Kalender registriert werden.
Fashion Events für Endkonsument:innen während der Berlin Fashion Week können ab sofort im STUDIO2RETAIL Kalender hier registriert werden.
Der offizielle Kalender wird im Dezember veröffentlicht.
2024 findet die Berlin Fashion Week vom 05. – 08. Februar sowie vom 01. – 04. Juli statt.
Bei Interesse an Interviews oder weiteren Informationen wenden Sie sich bitte an:
Pressekontakt:
Fenja Niechoj
Communications Manager, Fashion Council Germany
press@fashion-council-germany.org
t +49 30 994 0489 – 53
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Berlin, 27. October 2023: As part of the BFW concept competition, concepts for fashion presentations and B2C events for the upcoming Berlin Fashion Week in February 2024 were submitted for the third time. From a total of 89 applications, the best 24 concepts were selected by two juries of internationally renowned industry experts. In the "Berlin Contemporary" category (fashion presentations), 18 winners, including 4 Ukrainian designers, were each awarded EUR 25,000. In the category "STUDIO2RETAIL" (B2C events), 6 concepts were awarded EUR 5,000 each.
The aim of the competition, which is implemented by the Fashion Council Germany on behalf of theBerlin Senate Department for Economic Affairs, Energy and Public Enterprises, is to strengthen Berlin's international relevance as a fashion location and to provide a stage for design talents and their collections. In the "Berlin Contemporary" category, the award-winning fashion labels impressed with their particularly innovative and creative collections, a coordinated presentation concept that fits Berlin as a fashion capital, as well as a strong brand presence. In an international comparison, they shape the narrative of a Berlin Fashion Week that shows the complexity of creativity, reflects the zeitgeist of society and offers a platform to talents from different communities. At "STUDIO2RETAIL", the winning concepts aim to offer interested end consumers access to BFW with side events all over Berlin, where they can discover German fashion brands and new possibilities for responsible fashion consumption are demonstrated.
Michael Biel, State Secretary for Economic Affairs, Energy and Operations: „Once again, the competition allows us to present winners who show that Berlin Fashion Week is a true academy of talent. With around 5,000 companies and 25,000 employees, Berlin is the most important location for fashion and the creative industries in Germany. We have creative minds here who present such unique and diverse ideas as only Berlin can. Ukraine will also have its space again when we offer a stage to four Ukrainian designers in February. It is important to me that we continue to express our solidarity in light of the situation there. I am looking forward to the implementation of the concepts, which are characterized by innovative and sustainable ideas and give hope for an inspiring fashion week."
From a total of 63 applications, 18 winners were selected in the "Berlin Contemporary" category. After a formal review of the completeness of the documents, the chances of realizing the concept as well as the ecological and social sustainability strategy in the business concept and the event idea, the concepts were passed on to the jury. The 7 internationally experienced experts from press, social media, sustainability and business development evaluated the labels and their concepts on the basis of design performance, marketability, media impact and innovation factor. This season, the solidarity-based support of Ukraine, its designers and the Ukrainian Fashion Week will be continued and for the third time 4 Ukrainian labels were awarded: BOBKOVA, DZHUS, GLÜCK CLOTHES and PLNGNS. The 14 German winners are: AVENIR, Dennis Chuene, Kitschy Couture, Lou de Bètoly, LUEDER, MALAIKARAISS, MARKE, NAMILIA, OLIVIA BALLARD, RIANNA + NINA, Richert Beil, SF1OG, Sia Arnika and WILLIAM FAN.
Among other things, references from previous collections and the media impact of the labels served as the basis for the final decision. This made it possible to select a broad spectrum of styles that represent Berlin in all its facets. The "Berlin Contemporary" winners include established brands such as NAMILIA, Richert Beil and WILLIAM FAN, but also smaller labels such as AVENIR, Dennis Chuene, MARKE and OLIVIA BALLARD. New this season are GLÜCK CLOTHES, Kitschy Couture and LUEDER, who will give their debut at Berlin Fashion Week. They were particularly convincing with their professional visual appearance, their strong recognition value and the high-quality of the clothes.
Christiane Arp, Chairwoman of the board of Fashion Council Germany: „I was very happy about the many great and innovative concepts for the Berlin Contemporary competition. It wasn't easy to make a decision, but this year's selection of designers makes me confident that Berlin and Germany are increasingly generating international attention as a fashion location and thus gaining relevance."
At "STUDIO2RETAIL" this season, 6 innovative event concepts were awarded EUR 5,000 each as part of the concept competition. In addition to 5 prizes from the Senate Department for Economic Affairs, Energy and Public Enterprises, a sixth prize was also provided by the Berliner Sparkasse, which thus supports the media and creative industries in addition to its established offerings. Natascha von Hirschhausen x LoopLook was selected as the sixth winner of the competition. Their concept as well as the 5 other winners HUMAN TOUCH, KATHARINA DUBBICK, PLATTE, rebirth studios and SBLMTN studio convinced, out of a total of 26 submissions, with their diverse concepts that represent a good mix of visually appealing brands and innovative event ideas. What unites them is their hands-on approach and their passion for their ideas. Thus, end consumers interested in fashion get a glimpse behind the scenes of the fashion designers, get to know new exciting German brands and can immerse themselves in the fascinating world of Berlin fashion even if they are not trade visitors. In exchange with the designers and organizers, they get the opportunity to actively participate and thus be a part of Berlin Fashion Week.
„Berlin Fashion Week has uniquely realigned itself in the past seasons, now it continues in 2024 with great presentation formats. "Berlin Contemporary" and "STUDIO2RETAIL" offer us the unique opportunity to promote emerging talents and to support them financially in the realization of their ideas within the framework of Berlin Fashion Week. Designers and creatives are allowed to present their creations to a national and international professional audience and thus enrich the city", says Scott Lipinski, CEO of Fashion Council Germany.
Jury of experts:
Berlin Contemporary:
Christiane Arp (Fashion Council Germany / Chairwoman), Dilys Williams (Centre for Sustainable Fashion / Director), Hanan Besovic (@ideservecouture / Fashion Expert) Johanna Dramé (Senate Department for Economic Affairs, Energy and Public Enterprises), Patrick Pendiuk (Vogue Germany / Senior Fashion Features Editor), Simone Heift (The KaDeWe Group / Group Buying Director), Thibaud Guyonnet (VOO STORE / Buying Director).
STUDIO2RETAIL:
Dries Vriesacker (Enfnts Terribles / Creative Director), Herbert Hofmann (Highsnobiety / Creative- & Buying Director), Johanna Dramé (Senate Department for Economic Affairs, Energy and Public Enterprises), Manuel Almeida Vergara (Berliner Zeitung / Head of Fashion), Marvin Mario (Content Creator & Stylist), Scott Lipinski (Fashion Council Germany / CEO).
All shows and events during Berlin Fashion Week can now be registered for the official BFW calendar here (shows) and here (other events).
Fashion events for consumers during Berlin Fashion Week can now be registered in the STUDIO2RETAIL calendar here.
The official calendar will be published in December.
In 2024 Berlin Fashion Week takes place from the 5th – 8th of February as well as from the 1st – 4th of July.
If you are interested in interviewsor further information, please contact:
Press contact:
Fenja Niechoj
Communications Manager, Fashion Council Germany
press@fashion-council-germany.org
t +49 30 994 0489 – 53